Apostolii Călimanilor-Cetatea

          Rezervaţia 12 Apostoli este locul unde natura a modelat roca vulcanică din Călimani, martorii de eroziune rezultaţi având fizionomii diverse, de la ciuperci, şoparle şi dragoni la apostoli, mareşali şi…sfincşi.

Continuare…

Sulful nu ne mai putea face nimic. Dispărusem din fosta carieră, înainte ca “el” sa ne învăluie cu mirosul lui, neplăcut. Cerul se însenina spre nord.  Apostolii lucrau ei ceva în taină, acolo sus, pe platoul de la baza Vârful Lucaciu. Născuţi din lavă, au  văzut cam tot ce se întâmpla pe aici. Şi lucrurile sunt multe… Urcăm uşor, cu chef. Ne întoarcem din când în când să privim partea cea mai impozantă a muntelui. E frumos. Iese abur din el. Semn ca respiră, deci are viaţă. Traseul urca uşor printre fostele sălaşuri de vară, un fel de “riviera”  crescătorilor de vite. Suntem pe drumul laptelui, marcat cu mult entuziasm pe una din plăcuţele traseului tematic. Îmi fac timp sa nu urmez cărarea, sărind peste câteva garduri. Pe unul mă cocoţ triumfator şi mă uit către vulcan. Se reface, nu e bai. Mi-ar plăcea să bubuie dintr-o dată. Uau ce atracţie! Să înghită satele de la baza muntelui şi apoi să formeze un crater imens. Ce atracţie ar mai fi… s-ar înghesui lumea mai ceva  ca la circ.  🙂

Jos e Gura Haitii, cu megaliţii de la Necropola Hârlei. Am aflat ulterior de ei. Unul dintre ei, “cazat” chiar în curtea pensiunii unde am stat  🙂  Înca necunoscuţi la noi sunt vizitaţi de mulţi turişti străini, dornici de lucruri mistice. Călimanul se face frate cu Bucegiul şi Buzăul. Au acelaşi tată  până la urma… cercetătorul Densuşianu. Traversăm pădurea de brad, deasă şi întunecoasă. Un gând, din nou, nu îmi dă pace… aş vrea să întâlnesc un urs în cărare. Să nu mă audă Raluca 🙂  O înspăimântă gândul. Nu se teme însă de ciuperci. Le cunoaşte şi le adună cu spor. Bravo ei! Eu mă tem de traversat podeţe…

Ieşim din pădurea de brad şi începem să înaintăm, printre tufe de jneapăn şi afinet. Culegatorii de afine nu şi-au făcut treaba bine, ursul fiind repetent: nici nu şi-a făcut apariţia, dar nici nu a mâncat tot. Afine sunt din belşug, ocazie cu care mă murdăresc copios, totul condimentat cu acrişoarele merişoare.

In loc să salutăm “Mareşalul”, dăm mâna cu ceaţa. Se lasă brusc peste noi, venind în hopuri dinspre vest, dinspre Bârgaie. Nu mai vedem nimic in jur. Ne hotarâm să mâncăm. Cu siguranţă jos e vreme bună. Din ceaţă apare paznicul închisorilor. Domnul Dan, de la Piteşti, gardian de profesie… aventurier sadea. Vede Bucovina  şi restul munţilor Moldovei, cutreierând şi dormind în maşină. Ne-am imprietenit uşor, fiind alături de noi pe tot parcursul zilei. De atunci nu l-am mai văzut…

Intrăm în Cetatea Apostolilor  chiar dacă e ceaţă. Ne întâmpină, taman Mareşalul. Ce chestie şi-a păstrat doar gradul. Sfinxul  l-a pedepsit, punându-l tocmai pe el sa păzeasca cetatea. Putea să pună un biet soldat sau chiar Cămila de lângă el. Nu… tocmai un mareşal la porţile cetaţii. Supărat probabil şi pe oameni, tace. Noi ne facem datoria, trecem frumos pe langa el, îl salutăm. Cam nepoliticos mareşal  🙂 Dar îl înţeleg…

Ne urcăm pe Cămila alături de un grup venit taman de la Târgu Mureş. Vorbesc maghiara, limba dominantă şi legiferată în zonă, nu de mult. Aici era locul unde trei provincii româneşti aveau graniţe. Românii se întâlneau pe acest platou. Veneau toţi din toate părţile, adică din trei provincii româneşti: Ardealul, Moldova şi Țara Românească. Se petrecea trei zile şi trei nopti. Nedeia Călimanului se perpetua continuu de la ritualuri dacice la obiceiuri creştine. Străjerii imperilor nu aveau ce le face. Ar fi fost culmea?!

Conducătoarea grupului mă abordează. M-ar cunoaste, lucru posibil. Suntem din acelaşi oraş… sau poate tricolorul e de vină. Oameni de treabă, semn ca muntele totuşi nu are graniţă, ne ajută la coborârea de pe Cămilă. Ne despărţim cu strângeri de mână, semn că alţii provoacă.

Facem un întreg tur al cetăţii. De aproape, pietrele nu mai aduc a mareşali, ciuperci şi cămile. Ne urcăm pe obrajii Sfinxului. Ba chiar şi pe nasul lui, borcănos, ca al unui bătrân. Pănă la urma e bătrân. Are aproape 2 milioane de ani în slujba Călimanului. Ştie meserie!

Ne vom  întoarcem pe alt traseu, pe la Pietrele Roşii.

Ne luăm rămas bun de la mareşal, care brusc îmi spune ceva, aplecându-se uşor… doar eu văd asta. Îmi şopteşte ceva la ureche. Zâmbesc şi oftez… Nu a îndeplinit un ordin! Trebuia să reînvie vulcanul! Nu a facut-o! Şi tocmai Sfinxul i-a ordonat!.Nesupunerea se pedepseşte. ..ce să facă acum… 😦

Într-un final recunoaşte spăşit… i-au plăcut şi lui oamenii.

🙂

Drumuri Bune, Drumuri de Poveste!

9 thoughts on “Apostolii Călimanilor-Cetatea

      1. Ma bucur ca pot fi de ajutor.Macar cu idei.
        Si daca ajungi pe la Rosia Montana sau prin zona, peste deal de RM sint Detunatele-Goala si Flocoasa.Cea Goala este chiar spectaculoasa-coloane de bazalt.
        Plus in zona sint Scarisoara cu ghetarul,Virtop,tot cu ghetar si Groapa Ruginoasa.
        Despre Groapa Ruginoasa gasesti ceva informatii aici:https://fosile.wordpress.com/2012/09/10/excursia-de-duminica-groapa-ruginoasa/
        Drum bun si distractie placuta!
        Alexandru.

        Liked by 1 person

  1. Sfarsitul mi-a trezit niste sentimente ciudate… mi-e tare drag Maresalu’ mai ales acum, dupa ce l-ai umanizat tu atat de frumos. Chiar si stancile au viata daca stii cum sa te uiti la ele!

    Liked by 1 person

  2. Multumesc,Calatorule!
    E de vis ce vad aici,la tine.
    E cit se poate de clar ca la anul imi voi face timp sa vad Calimanii in amanunt.Pina acum am fost doar pe la baza lor, in cautare de pietre.Si normal, am gasit ca e zona vulcanica.
    Trebuie un pic de timp, sa stai cu Apostolii in povesti, sa te bucuri de peisaj, de imprejur, sa te incarci cu energia locului.
    Frumosi sinteti, mai copii!
    Mai mergeti, mai spuneti tuturor pe unde ati mai fost.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

