Valea Barnarului-Avenul de la Moara Dracului

11226184_10155516206845177_7922893833142681771_n

Lăsăm în urmă, dezamăgiți Grota Viselor. Calcarul tare, pe care l-am spart, pentru ca Ovidiu și Marius să poată intra a lăsat urme adânci în palmele noastre. Mâncăm, după care, împărțiți în două echipe, ne hotărâm să periem încă odată cele două versante care alcătuiesc Valea Paltinului, afluent pe dreapta al Văii Barnarului. Împreună cu Alin, mă afund în pădurea deasă. Mergem pe o potecă făcută de animale, unde crengile se agăță îndăratnice, de noi. Pe obraji ne apar zgaraieturi, iar punga de gunoi pe care o transport, agățată de rucsac, rămâne la un moment dat în proprietatea unui brad. Cu toate acestea nu ne lăsăm. Urcăm și mai mult pe versantul abrupt, căutând la baza fiecărui perete calcaros, crăpături. Speranțele lui Marius și ale noastre implicit, se năruiesc cu fiecare pas în sus sau în jos pe versant.  Coborâm și ne îndreptăm spre mașină. În urma noastră, urmele calcarului scos la suprafață de apele de ploaie, sunt evidente. Din păcate pentru noi, aceste urme, nu au constituit cărarea mult căutată…

 

Povestea avenelor din Bazinul  Barnarului, Munții Bistriței începe, undeva înainte de anii 70. Exploatările forestiere efectuate în acea vreme, scot la iveală amănunte deosebit de importante pentru orice speolog.  Pădurari bătrâni, confirmă existența unor locuri, unde apele pâraielor se pierd, ieșind la iveală, câteva sute de metrii mai jos, printr-un izvor. Mai mult, tot aici, tăietorii de lemne și oamenii locului, au înfundat intenționat cu trunchiuri de copaci, avenele existente, deasupra așezând arbori tăiați, în formă de cruce. Totul se întâmpla pe Pârâul Morilor sau Moara Dracului, afluent  și el, pe partea dreapta al Văii Barnarului. Marius află recent de aceste povestiri, iar în august 2012, face prima incursiune în zonă, împreună cu alți speologi. Descoperă cele două ponoare, iar munca ce începe din acel moment, este una istovitoare. Sursa: AS GEODA

Între timp, descoperă și crepătura prin care am intrat în Grota Viselor, iar visele lui, încep să capete alte proporții. Bănuiește o legătură , o scurtare a circuitului subteran al apei,  între cele două locuri: Moara Dracului și Grota Viselor, ambele situate pe aceiași direcție în Bazinul Barnarului. Partea dreaptă, sensul de curgere. Însă, împotmolirea noastră de astăzi, de la Grota Viselor, îi spulberă fără milă…visele. Coborâm alene de această dată, pe Valea Barnarului. Oboseala începe să  își spună cuvântul.  Următorul punct de interes, îl constituie cea mai evidentă formă exocarstica din Bazinul Barnarului. Sit-ul de la Moara Dracului. Urcăm pe un afluent al Văii Barnarului, printr-o zonă bine împădurită. Găsim și locurile, unde corturile speologilor, au fost bine ancorate în 2012.

Lucrări de decolmatare, efectuate în ponorul fosil, în anul 2012:

Sursa: aici

Ajungem la fața locului, unde observ, pentru prima dată, două ponoare,  unul activ și unul fosil(avenul).  Mai observ și o fațadă mare de calcar, cam 10 m înălțime, dar și o linie (diaclază), locul pe unde apele s-au infiltrat de-a lungul erelor geologice și au făcut diferența  În prezent, apă  nu mai curge deloc. Undeva mai sus, o cunoscută firmă de îmbuteliere a apelor minerale din Vatra-Dornei, au luat doar pentru ei, izvorul. Descopăr și locul de captare umană, al pârâului și mă gândesc să îi pun o stavilă, pentru ca acesta să curgă din nou natural, pierzându-se în ponor și apoi revenind printr-un izvor mai jos.

Pe aici, cândva curgea un râu:

Marius îmi ghicește gândurile și mă avertizează. Îmi povestește, că, pentru a-și verifica teoriile, în 2012 a deviat cursul de apă. Imediat de jos au apărut mascații, îngrijorați. Renunț la gândurile uzurpatoare pentru concernul de îmbuteliere și îmi concentrez atenția aupra avenului. Mai este serios de lucru, dar totuși aparențele sunt clare. Avenul se dezvoltă, frumos,  pe verticală, ocazie cu care indentific și un mic curent de aer. Arunc câteva pietre, apoi stau, în liniște să aud momentul ajungerii lor, jos.

Ponoarele de pe pârâul Moara Dracului, Bazinul Barnarului:

Foto: AS Geoda

Mă prostesc și îmi aduc aminte, că am la mine câteva petarde. Pun mâna pe una. O aprind și o arunc în aven. Un pocnet înfundat se aude abia perceptibil, de undeva de jos. Mă întorc spre amicii mei și zâmbesc, în timp ce aceștia, mirați, îmi spun să mă întorc. Repede mă întorc și observ că sunt înconjurat de fumul  petarzii care iasă din adâncuri. Mă dau doi pași mai în spate și mai arunc una, încântat de efect. La fel! Fumul e și mai pregnant. Mirosul la fel.

Plecăm cu sentimente contradictorii. În spatele nostru, rămâne fumul și mirosul de cătran și pucioasă, împleticindu-se printre copaci și dispărând ușor, ușor. Ne tot mirăm de efectul creat de petarzile mele. E normal până la urmă, concluzionez, stârnind zâmbete desuete în jur.  Suntem la Moara Dracului, iar atmosfera nu are cum să fie însorită.

Drumuri Bune, Drumuri de Poveste!

PS:

A fost dragoste la prima vedere…în timp ce băieţii cântau la chitară, ea, a fost atrasă de foşnetul pungii, din care mâncam câte ceva.
S-a apropiat, am mângâiat-o, mi-a făcut freza dându-mi o limbă mare, plină de salivă peste păr…
Drept recompensă, a primit o caserolă de pireu (termen românesc), pe care l-a rumegat instant. Vroia să mai mânânce caserola, o pungă şi avea ceva cu ochelarii mei de soare, albaştri, din păr. M-a părasit, instant, pentru primul tăurenci, care i-a ieşit în cale. Totuşi, mult mai bine înzestrat de natură, invidia lui Marius Cigher, fiind pe deplin justificată :)))
Valea Barnarului, Munţii Bistriţei-mai 2015

Partea I : aici

3 thoughts on “Valea Barnarului-Avenul de la Moara Dracului

Leave a Reply

